PANÍR - azaz SAJTKÉSZÍTÉS OTTHON

PANEER - AZAZ SAJTKÉSZÍTÉS OTTHON



Biztos sok embernek nem idegen a sajtkészítés. Ez a paneer - egy indiai sajt, a legegyszerűbb módja a sajtkészítésnek. Az íze a mozzarellához hasonlítható, amit mi imádunk itthon. A sajtkészítésből kimaradt savót érdemes elfogyasztani, mert magas a kalcium-, kálium-, magnézium-, cink-, foszfor-, valamint B-, C- és B7 tartalma. De kelt tésztákhoz tej helyett is érdemes ezt használni, sokkal finomabb lesz tőle a sütemény vagy pl. a kenyér, mert én kenyérkészítésnél használtam fel a savó egy részét. Utána lehet keresni és a savóból ricottát is lehet készíteni, azt majd legközelebb tűztem ki célnak.. Nálunk ugyanis a savó hamar elfogyott...

HOZZÁVALÓK

1 liter tej - ha lehet házi vagy minél magasabb zsírtartalmú friss tej
2 ek ecet - min. 5 %-os





ELKÉSZÍTÉSE


  1. Tegyük fel forrnii a tejet és melőtt elkezdene habozni, akkor levesszük a tűzről és beletesszük az ecetet. Megkeverjük, majd várjunk vele 10 percet. Már a legelején lehet látni, hogy elkezd dolgozni az ecet, mert a tejben kicsapódik a savó az edény szélén és középen kezd a sajtunk összeállni.
  2. 10 perc után egy nagyobb edényt előveszünk, aminek a tetejére valamilyen szitát helyezünk, abba pedig egy nagyobb gézdarabot és keresztül öntjük rajta az edényünk tartalmát. A sajt fennmarad a gézben, a savó pedig elkezd csöpögni az edényünkbe. Így is hagyhatjuk csöpögni az egészet pár óráig, de én összekötöttem a gézt, hogy szép formás sajtom legyen. Ha letelik kb. 2 óra, akkor megkóstolhatjuk. Egy mozzarella ízű sajtot kaptunk, amit mi imásunk itthon. Lehet ízesíteni is, még az ecet beleöntése előtt kell a kívánatos ízfokozót beletenni. (pl. köménymag, fokhagyma, petrezselyem..) Persze minél tovább hagyjuk csöpögtetni, annál szárazabb sajtot kapunk..
  3. A kapott savó nagyon finom ital, ami egészséges is, így érdemes elfogyasztani, vagy barangolni egy kicsit a neten és ricottát készíteni belőle. Én most addig nem jutottam, mert megittuk a savót.


Ha Google+-on szeretnél hozzám csatlakozni, ide kattints.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések